Kissalle myrkylliset aineet

Kissan elinympäristössä on runsaasti lääkeaineita, kasveja ja muita kemikaaleja jotka ovat myrkyllisiä kissalle. Mikäli epäillään että kissa on saanut myrkkyjä tai ollut niihin kosketuksessa on tärkeää että kissa viedään hyvin nopeasti eläinlääkärin vastaanotolle.

Kotona akuuttihoidon voi tehdä oksettamalla kissa  3% vetyperoksin+ pienen aterian avulla   (1-5 ml/kg)   n. puolessa tunnissa siitä kun kissa on niellyt sopimatonta ainetta. Jos kyseessä on jokin syövyttävä aine niin oksettamista ei pidä tehdä koska ruokatorvi voi vaurioituva pysyvästi. Kissan oksettaminen valitettavasti erittäin harvoin onnistuu kotioloissa eikä kissaa pidä oksettaa suolan avulla koska se aiheuttaa kissalle suolamyrkytyksen!

Hiilitabletit ja hiililiuos vähentävät määrättyjen aineiden imeytymisen suoliston kautta. Klinikkaolosuhteissa nestehoito nopeuttaa munuaisten kautta tapahtuvaa myrkyn poistumista ja laimentaa myrkkyä  ja osalle kemikaaleista on spesifiset vasta-aineet.

Liljat.

Liljat (myös amaryllis ja kielo) ovat kissoille myrkyllisiä ja voivat aiheuttaa nauttimisen jälkeen akuuttiin munuaisten vajaatoimintaan. Joissakin tapaukissa vain pieni määrä aiheuttaa oireita. Klinikalla tutkittaessa kissasta otetaan veri ja virtsanäytteet ja munuaiset tutkitaan ultraäänellä. Kissalle annetaan hiiltä suun kautta ja nestehoitoa. Verinäytteitä seuraamalla ja toistamalla ultraäänitutkimuksen nähdään munuaisiin mahdolliset syntyneet muutokset.

Parasetamoli

Parasetamoli särkylääkettä (panacod, panadol jne) on tablettimuodossa monessa kotitaloudessa. Kissalta puuttuu entsyymi joka hajoittaa parasetamolia ja on siksi hyvinmyrkyllinen lääkeaine kissalle. Erittäin pieni määrä  voi johtaa kuolemaan.Lääkeaineen imeytymisen estäminen on erittäin tärkeä esim hiilivalmisteen avulla  .   Asetylkysteiiniä käytetään vasta-aineena.

Oireet parasetamoli myrkytyksessä on pinnallinen nopea hengitys, pään alueen turvottelu, hoippuminen  ja ruskean värinen veri. Diagnostiikassa otetaan verinäytteet, tarvittaessa oksetetaan, annetaan hiiltä, nestehoitoa suoneen ja injektiona   esim pahoinvointilääkkeitä ja vitamiineja.

Etyleeniglykoli

Etyleeniglykolia on jäähdytysnesteissä, pakkasnesteissä, lukko-öljyissä ja jarrunesteissä ja kosmetiikassa . Etyleeniglykoli on hajuton ja väritön sekä makeaa ja kissat nuolevat sitä mielellään. On erittäin tärkeää nopeasti saada kissa tutkimuksiin ja  hoitoon mikäli epäilee myrkytystä. Etyleeniglykolimyrkytyksestä kehittyy nopeasti eli 12 tunnissa munuaisten akuutti vajaatoiminta jolloin virtsaneritys vähenee, kissalle tulee vatsakipuja, ruokahaluttomuutta, runsasta juomista, pahoinvointia ja nopeasti etenevä  kuivumistila.

Diagnostiikassa otetaan verinäytteet, tehdään munuaisten ultraäänitutkimus ja kissalle voidaan antaa etanolia joka on etyleeniglykolin vastamyrkky.

Potilaat ovat monesti useamman päivän tehohoidossa , suonenesisäisessä nestehoidossa  ja  usein  asetetaan nenänieluletku ruokintaa helpottamaan  jotta munuaisten  toimintaa saataisiin  elvytettyä.

Rotanmyrkky

Kissat eivät kovin usein syö rotanmyrkkyä, useimmiten koirat ovat kiinnostuneempia  rotanmyrkkysyötteistä.

Kissa saattaa syödä jyrsijän joka on nauttinut myrkkyä. Useimmiten kissan pitää syödä monta  myrkytettyä jyrsijää ennen kuin saa myrkytysoireita, ja siksi rotanmyrkky myrkytykset ovat kissoilla harvinaisia.

Rotamyrkkyn warfariini estää veren hyytymisen.  Kestää yleensä monta päivää  ennen kuin kissa oireilee.

Verenvuotoa voi esiintyä sieraimista, oksennuksessa, ulosteen mukana tai suusta esim. ienrajoista.

Kissalta määritetään hyytymistekijät ja otetaan verinäytteitä diagnoosin varmistamiseksi. K-vitamiini on vastamyrkky mutta henkeä uhkaavissa tilanteissa kissalle tehdään verensiirto. Koirakissaklinikalla on kissoja veripankkina eli testattuja  potilaskissoja jotka tarvittaessa luovuttavat verta.

Rotanmyrkky alfakloraloosi aiheuttaa tajuttomuutta, sydämen rytmihäiriötä ja  hermostollisia oireita. Koska aineelle ei ole vastamyrkkyä niin hoito on tuki- ja oireiden mukaista hoitoa klinikalla. Yleensä nestehoitoa, mahahapposalpaajat , pahoinvointilääkkeet , vitamiinit , tarvittaessa letkuruokinta jne.

Artikkeli on julkaistu Turokatti lehdessä 1/2019

eva einola koponen