Trombosytopenia l. verihiutalekato

tromposytopenia

Trombosyytit eli verihiutaleet muodostuvat luuytimessä ja osallistuvat veren hyytymiseen. Primaari trombosytopenia on sairaus, jossa elimistö muodostaa vasta-aineita omia verihiutaleita vastaan ja aiheuttaa siten verihiutaleiden määrän vähenemisen.

Sekundaarinen trombosytopenia tulee jonkin muun sairauden (munuaissairaudet, haimatulehdus, maksasairaudet, kasvainsairaudet) tai lääkityksen (antibiootit, nukutusaineet, kipulääkkeet) seurauksena.

Primaari trombosytopenia

Alttiit rodut:

cockerspanieli, villakoira, vanha englannin lammaskoira, saksanpaimenkoira. Kissoilla ei rotuun liittyvää alttiutta. Sairastuneet koirat ovat yleensä 6-7 vuoden ikäisiä (vaihdellen kuitenkin 7 kuukauden iästä 14 vuoteen). Sairaus on yleisempi narttukoirilla

Oireet:

Pistemäiset ja mustelmatyyppiset verenvuodot iholla ja limakalvoilla, nenäverenvuodot, verta oksennuksessa tai ulosteessa, verta virtsassa, vaaleat limakalvot, apaattisuus, heikkous, hengenahdistus

Verihiutaleiden määrän laskeminen, muiden sairauksien poissulkeminen, röntgen- ja verinäytetutkimukset

Hoito:

Kortisoni, solumyrkyt ja verensiirto, mikäli potilas kärsii verenhukasta

Artikkelin kirjoittanut: Ell Tarja Forell Koira-Kissaklinikka Oy, Turku