Eksoottiset eläinpotilaat

Viime vuosien aikana, nk. eksoottisten eläinten osuus lemmikkieläiminä on kasvanut hurjaa vauhtia. Eksoottisiin lemmikkieläimiin kuuluvat: kanit, marsut ja muut jyrsijät, käärmeet, kilpikonnat, fretit ja matelijat, sekä häkkilinnut. Myös preeriakoirat, maaoravat ja kääpiösiilit lukeutuvat näihin potilaisiin. Eksoottiset eläimet lemmikkeinä ja potilaina ovat kuitenkin vielä koiria ja kissoja harvinaisempia.

eksoottiset

Eksoottinen eläin potilaana on usein haastava ja tarvitsee erilaista tiedon hankintaa, kuin koira- tai kissapotilas. Tämä johtuu siitä, että niiden normaaleista elämäntarpeista ja sairauksista tiedetään vieläkin vähän ja tietoa on niukasti ja vaikeasti saatavilla. Mutta pikkuhiljaa tieto lisääntyy ja tänä päivänä klinikallamme hoidetaankin rutiininomaisesti kaneja, marsuja ja tavallisimpia jyrsijöitä. Myös kilpikonnat ja perinteiset häkkilinnut kuuluvat klinikkamme potilaskaartiin. Etenkin kaneilla ja jyrsijöillä ilmenee paljon ihosairauksia, useimmiten vaiva ja oireilu johtuvat ulkoloisista.

Jyrsijöiden – kanien, hamsterien yms. – hampaat kasvavat koko eläimen eliniän. Liian pitkäksi kasvaneet hampaat tai epätasaisesti kuluneet piikkejä muodostaneet hampaat vaikeuttavat syömistä, voivat rikkoa posken ja kielen limakalvoa ja lopulta myös aiheuttavat täydellistä syömättömyyttä. Hampaiden ongelmia aiheuttavat väärä ravinto (esimerkiksi kovan pureskeltavan puuttuminen) ja hampaiden virheasennot. Hammaspiikit ja liian pitkiksi kasvaneet poskihampaat hoidetaan rauhoituksessa. Mikäli ongelman aiheuttajana ovat virheasentoiset hampaat, hampaiden koko ajan kasvaessa uudet hammaspiikit voivat tulla ongelmaksi hyvinkin nopeasti, jopa kuukaudessa.

Kanien, marsujen ja hamstereiden hammassairaudet ovat yleistymässä ja tästä syystä hammasvaivaisia potilaita käy klinikalla paljon. Lähes poikkeuksetta tämä hoito tarvitsee potilaan rauhoittamisen.
Tavallisimpia kirurgisia toimenpiteitä kuten kaneilla ja marsuilla ovat kastraatio ja sterilaatio, sekä kasvainten poistot.

eksoottiset2

Eksoottisten eläinten narkoosiriski on muistettava ja niistä kerrotaankin aina ajanvarauksen yhteydessä. Nämä lemmikit ovat herkempiä nukutusaineille kuin koirat ja kissat ja näin ollen vaativatkin tarkan ja asiantuntevan käsittelyn klinikalla, hoidon aikana ja hoidon jälkeen, siihen saakka kunnes potilas on kunnolla herännyt ja näin valmis lähtemään kotiin.

Nukutuksen yhteydessä on erityisesti huolehdittava potilaan ruumiinlämmön ylläpidosta. Heräämöön päästessä huolehditaan säännöllisestä potilaan ”kääntelystä” kyljeltä toiselle, jotta hengitys olisi vaivatonta. Ruuan ja veden saanti on tärkeää, kun potilas alkaa heräillä. Tämä siis poikkeaa koira- tai kissapotilaan hoidosta, heräämisen yhteydessä.

Eksoottiset eläinpotilaat pyritään pitämään klinikalla operaatiopäivänä niin pitkään, että ovat heränneet mahdollisesta rauhoitusta tarvitsevasta toimenpiteestä kunnolla, vasta sitten ovat valmiita lähtemään kotiin.

Ajanvarauksen yhteydessä omistajaa neuvotaan huomioimaan potilaan erityistarpeet. Mikäli ulkona on 20 astetta pakkasta tai 30 asteen kuuma helle, on tilanteen mukaan toimittava niin, että näille herkille potilaille olisi mahdollisimman turvallista matkustaa klinikalle hoitoon.

Eksoottiselle eläinpotilaalle tulee varata aika lääkäriin heti, jos ja kun ensimmäiset oireet ilmentyvät. Näiden potilaiden kanssa ei saa odottaa päiviä kotona ja katsoa että miten oireet etenevät, sillä useimmiten mahdollinen lääkekuuri ja tukihoito pitää aloittaa välittömästi, muuten usein on liian myöhäistä.