Tähystykset

Koira- ja kissapotilaiden tähystys tehdään aina narkoosissa. Siksi tähystykseen valmistaudutaan kuten nukutukseen yleensä, 12 tunnin paastolla. Potilaskohtaisesti voidaan lisäksi antaa muitakin ohjeita esim. juomisen tai suolentyhjennyksen osalta.

Ennen tähystystä potilaalle tehdään tarpeelliset perustutkimukset: verinäytteet ja röntgenkuvat otetaan aina. Mahaoireilevat vastaavat useimmiten ruokavalioon, ja dieettikokeilu kannattaa tehdä ennen tähystystä.

Kunnollisella perustutkimuksella päästään osalla potilaista riittävään diagnoosiin ilman tähystystä. Tähystykseen tulevat mm. kroonikot, hoitoon tai dieettiin vastaamattomat ja esim. potilaat, joilta tarvitaan koepalat tarkan hoidon määrittämiseksi. Lisäksi tähystyksellä voidaan etsiä vierasesineitä.

Nenä – eli sierainontelon tähystys tehdään potilaille, joilla on kroonista tai veristä sierainvuotoa. Tähystyksellä etsitään vierasesineitä, kasvaimia ja tulehduksille tai sieni-infektioille tyypillisiä limakalvomuutoksia, joista otetaan koepaloja.

Keuhkotähystyksellä voidaan selvittää kroonisen yskän syitä: limakalvoilta otetaan koepaloja ja harjanäytteitä sytologiseen ja bakteriologiseen tutkimukseen.

Mahatähystyksessä selvitetään ruokatorven ja mahalaukun sairauksia, kuten vierasesineitä, tulehdusreaktioita, vatsahaavaa tai kasvaimia.

Maha-suolikanavan toimintaa selvittää paremmin varjoainekuvaus. (Varjoainetutkimukset) Tyypillinen potilas on kroonisesti oksenteleva koira tai kissa, joka ei ole vastannut normaaliin oireenmukaiseen lääkitykseen ja ruokavalioon.

Perä- ja paksusuolentähystys voidaan tehdä kroonisesta koliikista ja esim. veriulosteista kärsivälle potilaalle. Tähystykseen valmistaudutaan suolen tyhjennyksellä ja paasto-ohjeilla.

Epämääräisissä etuvatsakivuissa tai selkeästi suoliston – keskivatsan ongelmissa tähystyksestä ei ole yleensä hyötyä, vaan suosittelemme usein laparatomiaa eli vatsaontelon avausta leikkauksella oireilun syyn selvittämiseksi. Tällöin voidaan nähdä myös maksan, haiman ja pernan tilanne, sekä ottaa näistä koepalat tai tehdä tarvittaessa korjausleikkaus samalla kertaa.