Shock wave hoito koiralla

Shock wave koostuu korkeataajuisista ja korkeaenergisistä ääniaalloista, jotka osuessaan kohdekudokseen vapauttavat energian siihen. Energian vapautuessa aiheuttaa se paikallisen “uudisvaurion”, jolloin erityisesti kroonisia vammoja, joissa paraneminen on jäänyt kesken, saadaan uudelleen aktivoitua.

Akutisoitumisen myötä alueen verisuonitus lisääntyy ja paranemisen edellytykset ovat paremmat. Shock wave terapialla on havaittu myös paikallista kivunlievitysvaikutusta, estäessään kipusignaalien välittymisen. Luiden kiinnityskohdissa sijaitsevien ligamentti- ja jännevammojen on todettu vastaavan hyvin Shockwave hoitoihin. Shockwave terapiaa suositellaan annettavaksi hoitosarjoina.

Koirilla shock wave terapiaa käytetään erityisesti lihaksien jänteiden kiinnityskohtien kroonisiin tiloihin nk. tendinopatioihin bicepsjänteessä tai infra ja supraspinatuksen alakiinnityskohdissa. Myös polvilumpion suoran siteen kiinnityskohdan nk. desmiittiin ristisideleikkauksien kuten TPLO tai MMP jälkeen on todettu saatavan apua shock wave hoidosta.

Hoito tehdään rauhoituksessa, koska se on kivulias toimenpide. Klinikalla on käytössä niin kutsuttu piezoelektrinen shock wave laite, jolla hoidetaan myös klinikan hevospotilaita.

Patellan suoran siteen shock wave hoito

Shockwave hoidosta on tehty tutkimuksia koirilla. Tässä muutama niistä.

Ultrasonographic appearance of supraspinatus and biceps tendinopathy improves in dogs treated with low-intensity extracorporeal shock wave therapy: a retrospective study (PDF)

The Effect of Shock Wave Therapy on Patellar Ligament Desmitis after Tibial Plateau Leveling Osteotomy

A review of the cellular and molecular effects of extracorporeal shockwave therapy

Radial shock wave therapy in dogs with hip osteoarthritis