Narkolepsiaa esiintyy myös koirilla

narkolepsia14266285

Narkolepsia on aivojen toiminnan häiriö, joka aiheuttaa äkillisen nukahtamisen. Kohtaukseen liittyy usein myös ns. katapleksia eli lihasjänteyden menetys hetkeksi. Narkolepsiaa sairastavien koirien nukahtaminen liittyy yleensä tilanteisiin, jossa ne ovat jännittyneitä. Ruuan odottaminen ja syöminen ovat tavallisimpia tilanteita, jossa kohtauksia esiintyy. Koira aloittaa syömisen, vajoaa lattialle ja nukahtaa. Äänet ja ravistelu herättävät koiran ja se jatkaa syömistä kunnes nukahtaa uudestaan. Jatkuva koiran stimulointi (silitys, ravistelu) saattaa estää kohtauksen.

Narkolepsia saattaa olla perinnöllinen joillakin roduilla. Vallitsevasti peittyvästi periytyvää narkolepsiaa on todettu dobermanneilla ja labradorinnoutajilla. Sairautta esiintyy satunnaisesti myös monilla muilla roduilla.

Sairauden diagnosointi perustuu tyypillisien oireiden toteamiseen erityisesti silloin kun nukahtamiseen liittyy myös katalepsia . Mikäli katalepsiaa ei esiinny, oireita voi olla vaikea tulkita. Aivosähkökäyrätutkimus on ainoa tutkimus, jolla narkolepsia voidaan todeta. Lääkehoidolla voidaan kontrolloida ja vähentää oireita.

Tästä linkistä voit katsoa videokuvaa narkolepsiaa sairastavan koiran kohtauksista http://s1123.photobucket.com/albums/l556/kkk20320

Artikkelin kirjoittanut: pieneläinsairauksien erikoiseläinääkäri Tarja Forell