Koiran lonkkavian ja lonkkanivelen nivelrikon hoito

lonkkanivel

Lonkkavika on usean eri tekijän aiheuttama häiriö lonkkanivelen kehityksessä nuorella koiralla. Sen kehittymiseen vaikuttavat perimän (useita geenejä) lisäksi ympäristötekijät, kuten ruokinta ja siihen liittyvä nopea kasvu ja painon nousu, sekä liikunta. Lisäksi lievän vamman tms. aiheuttama nivelen tulehtuminen voi vaikuttaa lonkkavian kehittymiseen.

Oireet

Koiranpennulla on syntyessään normaalit lonkat. Lonkkanivelen muutokset alkavat kehittyä noin kahden kuukauden iässä. Ensimmäiset oireet saattavat ilmetä koiralla jo 5-10 kuukauden iässä. Tällöin lonkkanivelen löysyys ja reisiluun pään subluksoituminen (osittain pois paikoiltaan meneminen) lonkkamaljakosta aiheuttavat nivelkapselin venymisen ja kivun. Oireina ovat yleensä vaikeus nousta ylös levon jälkeen, ajoittainen tai jatkuva ontuminen ja liikkumishaluttomuus.

huonotlonkatrtg

Vanhemmilla koirilla nivelen löysyyden ja subluksaation seurauksena lonkkaniveleen alkaa kehittyä nivelrikkomuutoksia (nivelrusto vaurioituu, lonkkamaljakkoon ja reisiluun päähän tulee pieniä murtumia ja sen seurauksena muodostuu ”luupiikkejä”), jotka aiheuttavat kipua. Nivelrikkomuutoksia saattaa näkyä röntgenkuvissa jo alle yksivuotiaalla koiralla, mutta aina ne eivät aiheuta oireita.

Vanhemmilla koirilla oireina saattavat olla liikkumishaluttomuuden ja ontumisen lisäksi reisilihasten surkastuminen, liikunnan jälkeinen kipu ja epänormaali toisen tai molempien takajalkojen liike.

Ontumatutkimus ja röntgenkuvaus ovat lonkkavian ja lonkkanivelen nivelrikon diagnostisoimisen edellytys. On muistettava, että kaikki koirat, joilla on vakava lonkkavika ja/tai nivelrikko, eivät koko elämänsä aikana oireile lainkaan. Lisäksi vanhemmilla koirilla saattaa olla lonkkanivelmuutosten lisäksi lanneranka- tai polvivaivoja (ristisiderepeämä, polven nivelrikko), jotka saattavat aiheuttaa voimakasta takajalkojen kipua ja olla siten suurin syy ontumiseen ja kipuun.

Lääkehoito

Kipulääkkeet

Nuorella koiralla lonkkavian aiheuttaman niveltulehduksen hoitoon käytetään yleensä ns. nonsteroidaalisia tulehduslääkkeitä eli kipulääkkeitä (esim. carprofeeni, meloksikaami, terpoksaliini). Kipulääkettä annetaan 1-2 viikon kuurina. Kipulääkehoitoon on ehdottomasti liitettävä 2-3 viikon lepojakso, jolloin koira ulkoilutetaan remmissä ja käytetään lähinnä tarpeillaan. Lepojaksoa ei pidä lyhentää, vaikka koira olisi parin päivän hoidon jälkeen oireeton. Fysikaalinen hoito (lämpöhoito, hieronta ym) edesauttavat oireiden lievenemistä.

Vanhemmalla koiralla nivelrikon hoitoon kuuluvat tulehduskipulääkkeet, painon hallinta ja liikunta. Kipulääkettä annetaan tarvittaessa akuuteissa kiputiloissa 1-2 viikon kuureina. Koira, jolla on paha nivelrikko, saattaa tarvita jatkuvan kipulääkityksen.

Uusimmilla kipulääkkeillä on vähän sivuvaikutuksia, mutta mikäli koira tarvitsee säännöllistä kipulääkitystä, on koiran munuais-ja maksa-arvot tarkastettava ajoittain. Samoin on syytä seurata mahdollisia mahalaukun ja ohutsuolen haavautuman oireita (verinen oksentelu ja ripuli).

Säännöllisellä liikunnalla pidetään koiran paino kurissa ja lihaksisto hyvässä kunnossa. Uiminen ja pitkät kävelylenkit remmissä ovat suositeltavaa liikuntaa. Voimakas rasitus on suotavaa ainoastaan lyhyinä jaksoina, kun koira on ensin kunnolla verrytelty.

koiranlonkka

Kortisoni

Ns. steroidaalisia tulehduslääkkeitä eli kortisonia käytetään lähinnä viimeisenä hoitokeinona nivelrikon hoidossa, kun kipulääkkeillä ei saavuteta toivottua hoitotulosta. Kortisoni on erittäin voimakas tulehdusta poistava lääke, mutta sen on todettu lisäävän nivelruston rappeutumista ja siten pahentavan nivelrikkoa.

Kortisonia ei pidä käyttää nuorille koirille, joille kipulääkkeet ja lepo eivät ole auttaneet. Tällöin on syytä harkita leikkaushoitoa. Kirjoittajan mielestä vanhoille nivelrikosta kärsiville koirille yksittäisistä pitkävaikutteisista kortisonipistoksista ei ole haittaa. Pyrkimyksenä on koiran elämänlaadun parantaminen viimeisinä elinvuosina, kun kipulääkkeet eivät aina auta ja leikkaushoito ei tule kyseeseen.

Nivelrustoon ja nivelnesteeseen vaikuttavat lääkkeet

Kerran viikossa pistoksena annettavaa nivelnesteen ja nivelruston aineenvaihduntaa parantavaa lääkettä voidaan käyttää sekä lonkkaviasta oireilevien nuorien koirien, että nivelrikkoa sairastavien vanhempien koirien hoitoon. Nuorelle koiralle kipulääkehoidon ja levon jälkeen annettu pistoskuuri saattaa nopeuttaa oireiden poistumista ja helpottaa lonkkanivelen niveltulehdusta. Nivelrikkoa sairastavalle koiralle säännöllisesti anettu pistoskuuri saattaa pitää oireet kurissa.

Ravintolisät ja ruokinta

Muina tukihoitoina voidaan käyttää ravintolisiä, jotka sisältävät nivelrustoa suojaavia aineita (mm. glukosamiini, kondroitiinisulfaatti). Lisäksi nivelvaivoista kärsiville koirille on kehitetty erikoisruokia, joita saa ostaa eläinlääkäreiltä. Lonkkaviasta tai nivelrikosta oireileva koira on syytä pitää normaalipainoisena. Ylipaino nopeuttaa nivelrikon etenemistä ja pahentaa siten oireita. Erityisillä laihdutusruuilla saadaan koiran paino pudotettua tavoitteeseen ja sen jälkeen normaalipainon ylläpitämiseen riittää yleensä normaali tai jokin kevyempi ruoka.

Kirurginen hoito

Kirurgista hoitoa harkitaan lonkkaviasta tai nivelrikosta oireileville koirille, joille lääkehoito ja lepo eivät ole auttaneet. Leikkaushoito on potilaskohtaisesti tarkkaan harkittava, johtuen leikkaukseen liittyvistä riskeistä ja taloudellisesta investoinnista. Leikkaukseen ei ole syytä päätyä, jos koiralla todetaan lonkkavika tai nivelrikko, mutta koira ei oireile tai oireilee hyvin lievästi ja lääkehoidolla ja levolla tilanne rauhoittuu.

Lantion kolmoiskatkaisuleikkaus eli triple pelvic osteotomia (TPO)

TPO on leikkausmenetelmä, jota käytetään alle yksivuotiaille koirille, joilla on todettu lonkkavika. Kyseisessä leikkauksessa lantion luihin tehdään kolmeen kohtaan osteotomiat eli keinotekoiset murtumat, jolloin se lantion osa, jossa lonkkamaljakko sijaitsee, voidaan kääntää niin, että reisiluun pää asettuu lonkkamaljakkoon. Tällä hidastetaan tai estetään nivelrikon kehittyminen. Leikkauksen onnistumisen edellytyksenä on se, että leikattava koira on alle yksivuotias (mielellään 6-9 kuukauden ikäinen), röntgenkuvissa ei ole nähtävissä lonkkanivelessä nivelrikkomuutoksia ja lonkkamaljakossa on riittävästi syvyyttä.

Tekonivelleikkaus

Tekonivelleikkaus on soveltuva leikkausmenetelmä kaikenikäisille koirille, joilla on lonkkavika tai lonkkanivelen nivelrikkomuutoksia. Vaurioitunut reisiluun pää ja lonkkamaljakko korvataan keinotekoisella. Leikkaustulos on yleensä hyvä tai erinomainen.

Reisiluun pään poisto

Reisiluun pään poistoleikkauksessa poistetaan vaurioitunut reisluun pää ja kaulaosa. Reisiluun ja lonkkamaljakon välille kehittyy sidekudoksinen valenivel. Leikkaus soveltuu yleensä alle 20 kiloa painaville koirille. Leikkaustulosta on hieman vaikea ennustaa, mutta yleensä koirien elämänlaatu paranee selvästi leikkauksen jälkeen.

Pectineus-lihaksen katkaisu

Nivusalueella sijaitsevan pectineus-lihaksen katkaisua on käytetty lieventämään lonkkaviasta johtuvia oireita. Lihaksen katkaisu helpottaa lonkkanivelen nivelkapseliin aiheutuvaa jännitystä ja siten lieventää kipua. Leikkaus ei siis korjaa nivelen löysyyttä nuorella koiralla, eikä siten estä nivelrikon kehittymistä.

Artikkelin kirjoittanut Pieneläinsairauksien erikoiseläinlääkäri Tarja Forell, Koira-Kissaklinikka Oy